Lehdistötiedote: Bonnier News ostaa Pohjanmaan ruotsinkieliset sanomalehdet

Ruotsin suurin mediayhtiö Bonnier News ostaa vaasalaisen mediakonserni HSS Median, joka julkaisee Pohjanmaalla sanomalehtiä Vasabladet, Österbottens Tidning ja Syd-Österbotten. Sanomalehdet tulevat osaksi Bonnier Newsin Dagens Nyheter liiketoiminta-aluetta.

– HSS Median sanomalehdet ovat avainasemassa ruotsinkielisen kulttuurin äänenkannattajina Pohjanmaalla. Uskomme että Bonnier News ja Dagens Nyheter luovat hyvät edellytykset kehittää journalismia edelleen ja jatkaa lehtien julkaisua pitkälle tulevaisuuteen, sanoo Peter Wolodarski, Dagens Nyheterin päätoimittaja ja liiketoiminta-alueen johtaja.

Bonnier News ostaa HSS Median kaikki osakkeet vaasalaiselta Harry Schaumans Stiftelse (HSS) -säätiöltä.

– Yrityskauppa turvaa ruotsinkielisten sanomalehtien julkaisun Pohjanmaalla vuosiksi eteenpäin ja luo entistä vahvemmat edellytykset laatujournalismin kehitykselle. Bonnier News on vakavarainen, hyvin kokenut ja ammattimainen uusi omistaja, joka vahvoine resursseineen vahvistaa sanomalehtiämme ennestään, sanoo Stefan Wikman, HSS-säätiön hallituksen puheenjohtaja.

– Olemme ylpeitä, että saamme ottaa vastuun HSS Mediasta. Konserni on hyvin hoidettu, taloudellisesti kannattava ja se on päässyt pitkälle digitaalisessa kehityksessään. Konsernilla on erityisen tärkeä tehtävä pohjalaisessa yhteiskunnassa. Tuomalla yhtälöön osaamista ja resursseja esimerkiksi hyödyntämällä Bonnierin digitaalisia alustoja, teknistä osaamista ja tuotekehittelyä, toivomme että voimme edelleen vahvistaa HSS Median kaupallista ja journalistista asemaa, sanoo Anders Eriksson, Bonnier Newsin toimitusjohtaja.

Kaupan ehtoihin sisältyy julkaisutakuu, jonka mukaan Bonnier News sitoutuu julkaisemaan Vasabladet, Österbottens Tidning ja Syd-Österbotten sanomalehtiä vähintään kymmenen vuoden ajan.

– Tiedämme että Bonnier News huolehtii journalistisista arvoista ja heidät tunnetaan myös halusta vahvistaa paikallislehtiä. Tämä sopii hyvin myös meidän arvoihimme. Odotamme innolla, että pääsemme kehittymään osana suurempaa kokonaisuutta. Uudesta tilanteesta koituu hyötyä myös pohjalaisille lukijoillemme esimerkiksi niin, että Bonnier Newsin muut lehdet tulevat osaksi tilaustarjontaamme, sanoo Niklas Nyberg, HSS Median päätoimittaja ja toimitusjohtaja.

Bonnierille kauppa tarkoittaa myös selkeää kulttuurista tehtävää ja vastuuta.

– Bonnier Newsillä on selkeä visio olla pitkäjänteinen mediaomistaja, joka puolustaa sananvapautta ja riippumatonta journalismia ja myös omalta osaltaan edistää demokratiaa, vastuullisuutta ja suvaitsevaisuutta. HSS Median toiminta on täysin samassa linjassa tämän vision kanssa ja lisäksi HSS Media on tärkeä suomenruotsalaisen kulttuurin rakentaja, sanoo Anders Eriksson.

Kauppaan sisältyvät myös kaksikielinen paikallisradioasema Radio Vaasa sekä markkinointitoimisto Seger Marketing.

Kauppa edellyttää Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksyntää.

Harry Schaumans Stiftelse (HSS) on perustettu 1933. Säätiön tehtävänä on tukea tiedettä, koulutusta ja kulttuuria  ruotsinkielisellä Pohjanmaalla. HSS hallinnoi noin 80 miljoonan euron varallisuutta,  joka on sijoitettu kiinteistöihin ja arvopapereihin. HSS:tä tuli lehtikustantaja vuonna 1988 kun säätiö osti Vasabladetin.

HSS Media-konserni perustettiin 1997. Konserniin kuuluvat sanomalehdet Vasabladet, Österbottens Tidning ja Syd-Österbotten, sekä kaksikielinen paikallisradiokanava Radio Vaasa ja markkinointitoimisto Seger Marketing. HSS Median liikevaihto oli vuonna 2023 noin 17 miljoonaa euroa ja konserni työllistää noin 140 henkilöä.

Bonnier News on Ruotsin johtava uutismedia. Bonnierin perheen omistaman Bonnier-konsernin julkaisutoiminnan historia alkoi jo vuonna 1804. Konsernin yli 200 julkaisun joukossa ovat Ruotsin suurimpiin sanomalehtiin kuuluvat Dagens Nyheter, Expressen ja Dagens industri. Bonnier News omistaa liiketoiminta-alue Dagens Nyheterin kautta enemmistön Hufvudstadsbladet Ab:n osakkeista. Yhtiö julkaisee sanomalehtiä Hufvudstadsbladet, Västra Nyland ja Östnyland.

Kysymyksiin vastaavat:

Stefan Wikman, hallituksen puheenjohtaja, Harry Schaumans Stiftelse
+358 40 769 82 23, stefan.wikman@investia.fi

Peter Wolodarski, päätoimittaja ja liiketoiminta-alueen johtaja, Dagens Nyheter
+46 702 27 30 32, peter.wolodarski@dn.se
(ruotsisiksi tai englanniksi)

Niklas Nyberg, päätoimittaja ja toimitusjohtaja, Vasabladet, Österbottens Tidning ja Syd-Österbotten
+358 50 368 85 77, niklas.nyberg@hssmedia.fi