Asukkaille

Täältä löydät tärkeää tietoa kiinteistöjemme vuokralaisille. Jos olet muuttamassa asuntoomme, löydät neuvoja ja vinkkejä tältä sivulta.

Vuotaako hanasi tai onko viemärisi tukkeutunut? Ilmoita meille viasta mahdollisimman nopeasti.

…………………………….

Koulukatu 4 (As Oy Vaasan Rantamylly)
Koulukatu 23 (BAB Solsidan i Vasa)
Hovioikeudenpuistikko 11 (KOY Kurtenia)

Tee vikailmoitus täällä tai sovelluksen Avaa.io:n kautta
Kiireellisissä asioissa: 029 1700 750 (24/7 päivystys) / Vaasan Korttelihuolto Oy

…………………………….

Kauppapuistikko 23 (BAB Libris Vasa)
Hietasaarenkatu 6 (FAB Österbottens Hus)

Tee vikailmoitus täällä
Kiireellisissä asioissa: 020 530 5700 (24/7 päivystys, maksullinen numero) / Are Oy

…………………………….

Wasaborginkuja 4 (BAB Folkhälsanhuset Wasa)

Tee vikailmoitus täällä
Kiireellisissä asioissa: 029 1700 750 (24/7 päivystys) / Vaasan Korttelihuolto Oy

Ovenavauspalvelu on maksullinen ja laskutetaan vuokralaiselta. Avauksen yhteydessä edellytetään, että palvelun tilannut henkilö voidaan tunnistaa, ja sinun tulee esittää henkilöllisyystodistus. Avattavassa ovessa on oltava sama nimi kuin henkilöllisyystodistuksessa.

…………………………….

Jos asut osoitteessa:

Koulukatu 23 (BAB Solsidan i Vasa)
Hovioikeudenpuistikko 11 (KOY Kurtenia)
Wasaborginkuja 4 (BAB Folkhälsanhuset Wasa)

Tilaa ovenavaus NYQS Oy:n kautta numerosta 0400 230 001.

…………………………….

Jos asut osoitteessa:

Kauppapuistikko 23 (BAB Libris Vasa)
Koulukatu 4 (As Oy Vaasan Rantamylly)

Tilaa ovenavaus Securitaksen hälytyskeskuksen kautta numerosta 0600 13513.

Jos kadotat avaimesi, on tärkeää, että ilmoitat siitä mahdollisimman pian vuokranantajalle. Uuden avaimen hankinnasta ja kadonneen avaimen estämisestä laskutetaan vuokralaista.

Vuokralainen on vastuussa asunnon ylläpidosta. Vuokralaisena olet velvollinen ilmoittamaan välittömästi kiinteistön huoltoyhtiölle, jos havaitset vikoja, kuluneita osia tai korjaustarpeita.

Vikailmoituksen kautta voit tilata myös sellaisia ​​töitä, jotka maksat itse.

Kohde/tehtäväSuorittajaMaksajaHuomautukset
Yhtiö tai HSSAsukasYhtiö tai HSSAsukasTapaus­kohtaisesti
Muuttosiivousxx
Vuokrasopimuksen aikana tilan ylläpito/siivousxx
Ilmoitusvelvollisuus tilan kunnostax
Avaimet ja lukot
Lukon huoltoxx
Lukon voiteluxx
Lisäavaimen hankinta (lisäavainten teettäminen itse on ehdottomasti kielletty)xxIlmoitus isännöintiin
Lukon uudelleensarjoitusxxIlmoitus isännöintiin
Turvalukon asennus ja huoltoxxJätetään muuttaessa
Asunnon ulko-ovi
Saranoiden voiteluxx
Oven tiivistysxx
Oven ja sen varusteiden korjausxx
Varmuusketjun asennus ja huoltoxx
Ovisilmän asennus ja huoltoxx
Ikkunat
Ikkunoiden tiivistysxx
Ikkunoiden helojen ja varusteiden korjausxx
Lasien uusiminen, sisälasitxx
Lasien uusiminen, ulkolasitxx
Puitteiden ja karmien maalaus ja korjausxx
Parvekelasituksien korjausxx
SälekaihtimetxxJätetään muuttaessa tai korjataan jäljet
Verhokiskojen tarvikkeetxxxxx
Huoneiston väliovet
Saranoiden ja lukkojen voiteluxx
Ovien ja niiden varusteiden korjausxxxx
Ovien maalausxxxx
Huoneiston sisäpinnat (seinät, katot, lattiat)
Maalaus ja tapetointixx
Asukkaan suorittama maalaus ja tapetointixx
Märkätilojen pintojen korjausxx
Saunan panelointien korjausxx
Lattiamateriaalin korjaus ja uusiminenxx
Kiinteät kalusteet
Kalusteiden maalaus ja huoltoxx
Saunan lauteiden uusiminenxx
Lämmitys
Pattereiden säätö ja korjauksetxx
Pattereiden ilmausxx
Ilmanvaihto
Hormien puhdistus ja nuohousxx
Poistoventtiilien puhdistusxx
Poistoventtiilien säätö ja korjausxx
Korvausilmaventtiilien puhdistusxx
Huoneistokohtaisten iv-koneiden suodattimien vaihtoxx
Huoneistokohtaisen ilmanvaihdon käyttöx
Ilmanvaihtokoneiden huolto ja korjausxx
Liesituulettimien rasvasuodattimien puhdistusxx
Liesituulettimen korjausxx
Vesi- ja viemärilaitteet
Hanojen poresuuttimien puhdistusxx
Hanojen korjaus ja uusiminenxx
Suihkuletkun uusiminenxx
Wc-istuimen ja pesualtaan korjausxxAsukas maksaa itse aiheutetut
Astianpesukoneiden liittäminen (asukas huolehtii mahdollisen kiinteän kalusteen säilytyksen ja asennuksen pois ja takaisin)xxTyö tilataan kiinteistöhuollon kautta
Pyykinpesukoneiden liittäminen (asukas huolehtii mahdollisen kiinteän kalusteen säilytyksen ja asennuksen pois ja takaisin)xx
Altaiden hajulukkojen puhdistusxx
Lattiakaivojen puhdistusxx
Vuotojen tarkkailu ja ilmoitus isännöintiinxx
Viemäritukosten avausxx
Sähkölaitteet
Lamppujen uusiminenxxMuuttaessa ehjät
Sulakkeiden sytyttimien uusiminenxxMuuttaessa ehjät
Sähkölaitteiden korjausxx
Lisäantennin asennusxxLupa isännöinniltä
Muut lisäasennuksetxxLupa isännöinniltä
Paristojen uusiminen (esim. palovaroittimeen)xxJätetään muuttaessa
Kiukaan korjaus ja huoltoxx
Kiuaskivien uusiminenxx
Kylmäkalusteiden lauhduttimien puhdistusxx
Kylmäkalusteiden sulattaminenxxEnnen muuttoa ja sähkö­sopimuksen irtisanomista
Palovaroittimien uusinta ja asennusxxParistot asukkaan
Keittiölaitteiden huolto ja korjausxx
Parveke
Seinä-, lattia- ja kattopintojen korjauksetxx
Puhtaanapito ja lumityötxx
Terassi (maantasoasunnot)
Puhtaanapito ja lumityötxx
Mahdollisten istutusten hoitoxx
Muut ulkoalueet
Koirien ym. jätösten siivousxxOmistajan vastuulla!
Tupakantumppien siivous maasta roska-astiaanxxRoskaajan vastuulla!
Parkkipaikkojen lumenluonti ja hiekoitusxx
Muut asiat
Vuokralaisen kotivakuutusxxPakollinen

Vuokra maksetaan kunkin kuukauden 5. päivänä. Maksutiedot löytyvät vuokrasopimuksesta. Viitenumero on joka kuukausi sama – muista käyttää viitenumeroa, jotta maksu kohdistuu oikealle tilille!

Suosittelemme, että teet e-laskusopimuksen verkkopankissa ensimmäisen vuokranmaksun yhteydessä. Sen jälkeen verkkopankkiin ilmestyy joka kuukausi uusi vuokralasku. Voit myös tarkistaa tulevat ja suoritetut vuokranmaksut Kodia-mobiilisovelluksesta.

Vuokraa korotetaan vuosittain kiinteistön ylläpidon kustannusindeksin mukaisesti, ellei toisin sovita. Tarkistuspäivä on vuokrasopimuksessa mainittu päivämäärä.

Lain mukaan vuokralainen ei saa tehdä muutostöitä tai korjauksia asunnossa ilman vuokranantajan lupaa. Tarvitset siis meidän lupamme esimerkiksi maalaamiseen, tapetointiin ja pysyvien kalusteiden muuttamiseen.

Jos saat luvan tehdä muutoksia tai korjauksia asunnossa, meidän on sovittava kirjallisesti työ- ja materiaalikorvauksista ennen töiden suorittamista. Sinun on myös annettava meille mahdollisuus tarkastaa tehty työ sovittuna ajankohtana.

Vuokralaisena voit muokata asuntoa persoonalliseksi laittamalla seinille tauluja ja hyllyjä. Muista kuitenkin, että erittäin suuri määrä poraus- ja naulanreikiä voidaan katsoa epätavanomaiseksi kulumiseksi. Jos olet epävarma siitä, mitä saat tehdä, ota yhteyttä meihin HSS:ssä.

Vuokralaisena olet velvollinen huolehtimaan asunnosta ja varmistamaan, että kaikki asuntoa käyttävät noudattavat kiinteistön järjestyssääntöjä.

HSS edellyttää, että vuokralaisena sitoudut ottamaan kotivakuutuksen ja pitämään sen voimassa koko vuokrasuhteen ajan. Taloyhtiöiden kiinteistövakuutukset eivät korvaa irtainta omaisuuttasi tai tilapäisestä asumisesta koituvia kustannuksia.

Muista, että tupakointi on kielletty asunnossa ja lasitetuilla parvekkeilla!

Alivuokraus

Alivuokraus tarkoittaa, että päävuokralainen vuokraa osan asunnostaan toiselle henkilölle. Sinulla on oikeus ottaa alivuokralainen, jos vuokranantaja antaa siihen luvan.

Päävuokralaisena olet täysin vastuussa vuokranmaksusta sekä alivuokralaisen aiheuttamista vahingoista.

Jälleenvuokraus

Jälleenvuokraus tarkoittaa, että päävuokralaisena vuokraat koko asunnon toiselle henkilölle. Tarvitset tähän vuokranantajan luvan.

Tässäkin tapauksessa olet päävuokralaisena täysin vastuussa vuokranmaksusta sekä jälleenvuokralaisen asunnolle aiheuttamista vahingoista.

Asuinkiinteistöissä ihmiset asuvat lähekkäin, joten saatat kuulla omassa kodissasi ääniä pihalta, porraskäytävästä tai naapuriasunnoista. Siksi kaikkia vuokralaisia kehotetaan olemaan huomaavaisia muita kohtaan.

Suihkusta, wc:stä tai pyykinpesusta tulevat äänet ovat enimmäkseen normaaleja asumisen ääniä, samoin kuin lasten leikkien äänet valveillaoloaikana sekä normaalin liikkumisen äänet asunnossa ja porraskäytävässä vuorokaudenajasta riippumatta. Kiinteistössä vallitsevan hiljaisuuden aikana (ks. kiinteistösi järjestyssäännöt) sinun tulisi kuitenkin välttää tarpeettoman melun aiheuttamista kiinteistön kaikissa osissa. Tyypillisiä esimerkkejä häiritsevästä käytöksestä ovat äänekäs puhe ja kovaääninen musiikki.

Mitä voit tehdä häiritsevälle käytökselle?

Jos naapurisi asuminen häiritsee sinua, on parasta ottaa yhteyttä kyseiseen naapuriin ja kertoa asiallisesti, mikä sinua häiritsee. Saattaa olla, ettei naapuri edes tiedä häiritsevänsä muita.

Jos häiriö jatkuu edelleen, sinun kannattaa ilmoittaa siitä lähettämällä sähköpostia vuokranantajalle Harry Schaumans Stiftelselle, info@hss.fi. Emme ota huomioon puhelimitse tai nimettömänä tehtyjä valituksia. Ilmoituksessa on mainittava, mistä naapurista ja häiriöstä on kyse, milloin häiriö on tapahtunut (päivämäärä ja kellonaika) sekä kuinka kauan häiriö on kestänyt. Kerro myös, jos olet jo ollut yhteydessä naapuriin.

Ilmoituksen jälkeen tutkimme asian. Otamme yhteyttä häiriön aiheuttajaan ja vaadimme häntä muuttamaan asuinkäyttäytymistään. Emme kerro häiriön aiheuttajalle, kuka teki ilmoituksen. Häiriön vakavuudesta ja tehtyjen häiriöilmoitusten määrästä riippuen voimme antaa häiriön aiheuttajalle kirjallisen varoituksen.

Jos häiriö jatkuu ilmoituksesi jälkeen, sinun on tehtävä uusi kirjallinen häiriöilmoitus. Tämän jälkeen voimme vuokranantajana tutkia mahdollisuutta irtisanoa häiritsijän vuokrasopimus.

Jos häiriö on erittäin vakava tai tilanne on uhkaava, sinun tulee tehdä ilmoitus poliisille.

HSS käyttää Kodia-järjestelmää vuokrasopimusten hallintaan. Sovelluksen voi ladata Androidille Google Play Kaupasta tai iOS:lle App Storesta. Sovellus löytyy nimellä Kodia. Käyttäjätunnus on vuokrasopimuksessa mainittu sähköpostiosoite. Saat sähköpostiisi ohjeet salasanan luomiseen.  Jos vuokrasopimuksessa ei ole sähköpostiosoitetta, voit ilmoittaa sähköpostiosoitteesi HSS:lle saadaksesi käyttöoikeuden Kodia-sovellukseen.

Sovellus mahdollistaa vuokrasuhteeseen liittyvien asioiden sähköisen hoitamisen missä ja milloin tahansa.

Kodia-vuokraussovelluksessa voit

  • Nähdä omat tietosi ja päivittää niitä
  • Tarkastella vuokrasopimustasi
  • Nähdä tulevat vuokrat sekä muut maksut
  • Saada tiedotteita ja ilmoituksia
  • Lähettää viestiä vuokranantajalle
  • Löytää yleiset ohjeet sekä muut säännöt
  • Irtisanoa vuokrasopimuksesi

Etkö löytänyt etsimääsi?