Asukkaille
Täältä löydät tärkeää tietoa kiinteistöjemme vuokralaisille. Jos olet muuttamassa asuntoomme, löydät neuvoja ja vinkkejä tältä sivulta.
Vuotaako hanasi tai onko viemärisi tukkeutunut? Ilmoita meille viasta mahdollisimman nopeasti.
…………………………….
Koulukatu 4 (As Oy Vaasan Rantamylly)
Koulukatu 23 (BAB Solsidan i Vasa)
Hovioikeudenpuistikko 11 (KOY Kurtenia)
Tee vikailmoitus täällä tai sovelluksen Avaa.io:n kautta
Kiireellisissä asioissa: 029 1700 750 (24/7 päivystys) / Vaasan Korttelihuolto Oy
…………………………….
Kauppapuistikko 23 (BAB Libris Vasa)
Hietasaarenkatu 6 (FAB Österbottens Hus)
Tee vikailmoitus täällä
Kiireellisissä asioissa: 020 530 5700 (24/7 päivystys, maksullinen numero) / Are Oy
…………………………….
Wasaborginkuja 4 (BAB Folkhälsanhuset Wasa)
Tee vikailmoitus täällä
Kiireellisissä asioissa: 029 1700 750 (24/7 päivystys) / Vaasan Korttelihuolto Oy
Jos kadotat avaimesi, on tärkeää, että ilmoitat siitä mahdollisimman pian vuokranantajalle. Uuden avaimen hankinnasta ja kadonneen avaimen estämisestä laskutetaan vuokralaista.
Vuokralainen on vastuussa asunnon ylläpidosta. Vuokralaisena olet velvollinen ilmoittamaan välittömästi kiinteistön huoltoyhtiölle, jos havaitset vikoja, kuluneita osia tai korjaustarpeita.
Vikailmoituksen kautta voit tilata myös sellaisia töitä, jotka maksat itse.
Kohde/tehtävä | Suorittaja | Maksaja | Huomautukset | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Yhtiö tai HSS | Asukas | Yhtiö tai HSS | Asukas | Tapauskohtaisesti | |||
Muuttosiivous | x | x | |||||
Vuokrasopimuksen aikana tilan ylläpito/siivous | x | x | |||||
Ilmoitusvelvollisuus tilan kunnosta | x | ||||||
Avaimet ja lukot | |||||||
Lukon huolto | x | x | |||||
Lukon voitelu | x | x | |||||
Lisäavaimen hankinta (lisäavainten teettäminen itse on ehdottomasti kielletty) | x | x | Ilmoitus isännöintiin | ||||
Lukon uudelleensarjoitus | x | x | Ilmoitus isännöintiin | ||||
Turvalukon asennus ja huolto | x | x | Jätetään muuttaessa | ||||
Asunnon ulko-ovi | |||||||
Saranoiden voitelu | x | x | |||||
Oven tiivistys | x | x | |||||
Oven ja sen varusteiden korjaus | x | x | |||||
Varmuusketjun asennus ja huolto | x | x | |||||
Ovisilmän asennus ja huolto | x | x | |||||
Ikkunat | |||||||
Ikkunoiden tiivistys | x | x | |||||
Ikkunoiden helojen ja varusteiden korjaus | x | x | |||||
Lasien uusiminen, sisälasit | x | x | |||||
Lasien uusiminen, ulkolasit | x | x | |||||
Puitteiden ja karmien maalaus ja korjaus | x | x | |||||
Parvekelasituksien korjaus | x | x | |||||
Sälekaihtimet | x | x | Jätetään muuttaessa tai korjataan jäljet | ||||
Verhokiskojen tarvikkeet | x | x | x | x | x | ||
Huoneiston väliovet | |||||||
Saranoiden ja lukkojen voitelu | x | x | |||||
Ovien ja niiden varusteiden korjaus | x | x | x | x | |||
Ovien maalaus | x | x | x | x | |||
Huoneiston sisäpinnat (seinät, katot, lattiat) | |||||||
Maalaus ja tapetointi | x | x | |||||
Asukkaan suorittama maalaus ja tapetointi | x | x | |||||
Märkätilojen pintojen korjaus | x | x | |||||
Saunan panelointien korjaus | x | x | |||||
Lattiamateriaalin korjaus ja uusiminen | x | x | |||||
Kiinteät kalusteet | |||||||
Kalusteiden maalaus ja huolto | x | x | |||||
Saunan lauteiden uusiminen | x | x | |||||
Lämmitys | |||||||
Pattereiden säätö ja korjaukset | x | x | |||||
Pattereiden ilmaus | x | x | |||||
Ilmanvaihto | |||||||
Hormien puhdistus ja nuohous | x | x | |||||
Poistoventtiilien puhdistus | x | x | |||||
Poistoventtiilien säätö ja korjaus | x | x | |||||
Korvausilmaventtiilien puhdistus | x | x | |||||
Huoneistokohtaisten iv-koneiden suodattimien vaihto | x | x | |||||
Huoneistokohtaisen ilmanvaihdon käyttö | x | ||||||
Ilmanvaihtokoneiden huolto ja korjaus | x | x | |||||
Liesituulettimien rasvasuodattimien puhdistus | x | x | |||||
Liesituulettimen korjaus | x | x | |||||
Vesi- ja viemärilaitteet | |||||||
Hanojen poresuuttimien puhdistus | x | x | |||||
Hanojen korjaus ja uusiminen | x | x | |||||
Suihkuletkun uusiminen | x | x | |||||
Wc-istuimen ja pesualtaan korjaus | x | x | Asukas maksaa itse aiheutetut | ||||
Astianpesukoneiden liittäminen (asukas huolehtii mahdollisen kiinteän kalusteen säilytyksen ja asennuksen pois ja takaisin) | x | x | Työ tilataan kiinteistöhuollon kautta | ||||
Pyykinpesukoneiden liittäminen (asukas huolehtii mahdollisen kiinteän kalusteen säilytyksen ja asennuksen pois ja takaisin) | x | x | |||||
Altaiden hajulukkojen puhdistus | x | x | |||||
Lattiakaivojen puhdistus | x | x | |||||
Vuotojen tarkkailu ja ilmoitus isännöintiin | x | x | |||||
Viemäritukosten avaus | x | x | |||||
Sähkölaitteet | |||||||
Lamppujen uusiminen | x | x | Muuttaessa ehjät | ||||
Sulakkeiden sytyttimien uusiminen | x | x | Muuttaessa ehjät | ||||
Sähkölaitteiden korjaus | x | x | |||||
Lisäantennin asennus | x | x | Lupa isännöinniltä | ||||
Muut lisäasennukset | x | x | Lupa isännöinniltä | ||||
Paristojen uusiminen (esim. palovaroittimeen) | x | x | Jätetään muuttaessa | ||||
Kiukaan korjaus ja huolto | x | x | |||||
Kiuaskivien uusiminen | x | x | |||||
Kylmäkalusteiden lauhduttimien puhdistus | x | x | |||||
Kylmäkalusteiden sulattaminen | x | x | Ennen muuttoa ja sähkösopimuksen irtisanomista | ||||
Palovaroittimien uusinta ja asennus | x | x | Paristot asukkaan | ||||
Keittiölaitteiden huolto ja korjaus | x | x | |||||
Parveke | |||||||
Seinä-, lattia- ja kattopintojen korjaukset | x | x | |||||
Puhtaanapito ja lumityöt | x | x | |||||
Terassi (maantasoasunnot) | |||||||
Puhtaanapito ja lumityöt | x | x | |||||
Mahdollisten istutusten hoito | x | x | |||||
Muut ulkoalueet | |||||||
Koirien ym. jätösten siivous | x | x | Omistajan vastuulla! | ||||
Tupakantumppien siivous maasta roska-astiaan | x | x | Roskaajan vastuulla! | ||||
Parkkipaikkojen lumenluonti ja hiekoitus | x | x | |||||
Muut asiat | |||||||
Vuokralaisen kotivakuutus | x | x | Pakollinen |
Vuokra maksetaan kunkin kuukauden 5. päivänä. Maksutiedot löytyvät vuokrasopimuksesta. Viitenumero on joka kuukausi sama – muista käyttää viitenumeroa, jotta maksu kohdistuu oikealle tilille!
Suosittelemme, että teet e-laskusopimuksen verkkopankissa ensimmäisen vuokranmaksun yhteydessä. Sen jälkeen verkkopankkiin ilmestyy joka kuukausi uusi vuokralasku. Voit myös tarkistaa tulevat ja suoritetut vuokranmaksut Kodia-mobiilisovelluksesta.
Vuokraa korotetaan vuosittain kiinteistön ylläpidon kustannusindeksin mukaisesti, ellei toisin sovita. Tarkistuspäivä on vuokrasopimuksessa mainittu päivämäärä.
Lain mukaan vuokralainen ei saa tehdä muutostöitä tai korjauksia asunnossa ilman vuokranantajan lupaa. Tarvitset siis meidän lupamme esimerkiksi maalaamiseen, tapetointiin ja pysyvien kalusteiden muuttamiseen.
Jos saat luvan tehdä muutoksia tai korjauksia asunnossa, meidän on sovittava kirjallisesti työ- ja materiaalikorvauksista ennen töiden suorittamista. Sinun on myös annettava meille mahdollisuus tarkastaa tehty työ sovittuna ajankohtana.
Vuokralaisena voit muokata asuntoa persoonalliseksi laittamalla seinille tauluja ja hyllyjä. Muista kuitenkin, että erittäin suuri määrä poraus- ja naulanreikiä voidaan katsoa epätavanomaiseksi kulumiseksi. Jos olet epävarma siitä, mitä saat tehdä, ota yhteyttä meihin HSS:ssä.
Vuokralaisena olet velvollinen huolehtimaan asunnosta ja varmistamaan, että kaikki asuntoa käyttävät noudattavat kiinteistön järjestyssääntöjä.
HSS edellyttää, että vuokralaisena sitoudut ottamaan kotivakuutuksen ja pitämään sen voimassa koko vuokrasuhteen ajan. Taloyhtiöiden kiinteistövakuutukset eivät korvaa irtainta omaisuuttasi tai tilapäisestä asumisesta koituvia kustannuksia.
Muista, että tupakointi on kielletty asunnossa ja lasitetuilla parvekkeilla!
Alivuokraus
Alivuokraus tarkoittaa, että päävuokralainen vuokraa osan asunnostaan toiselle henkilölle. Sinulla on oikeus ottaa alivuokralainen, jos vuokranantaja antaa siihen luvan.
Päävuokralaisena olet täysin vastuussa vuokranmaksusta sekä alivuokralaisen aiheuttamista vahingoista.
Jälleenvuokraus
Jälleenvuokraus tarkoittaa, että päävuokralaisena vuokraat koko asunnon toiselle henkilölle. Tarvitset tähän vuokranantajan luvan.
Tässäkin tapauksessa olet päävuokralaisena täysin vastuussa vuokranmaksusta sekä jälleenvuokralaisen asunnolle aiheuttamista vahingoista.
Asuinkiinteistöissä ihmiset asuvat lähekkäin, joten saatat kuulla omassa kodissasi ääniä pihalta, porraskäytävästä tai naapuriasunnoista. Siksi kaikkia vuokralaisia kehotetaan olemaan huomaavaisia muita kohtaan.
Suihkusta, wc:stä tai pyykinpesusta tulevat äänet ovat enimmäkseen normaaleja asumisen ääniä, samoin kuin lasten leikkien äänet valveillaoloaikana sekä normaalin liikkumisen äänet asunnossa ja porraskäytävässä vuorokaudenajasta riippumatta. Kiinteistössä vallitsevan hiljaisuuden aikana (ks. kiinteistösi järjestyssäännöt) sinun tulisi kuitenkin välttää tarpeettoman melun aiheuttamista kiinteistön kaikissa osissa. Tyypillisiä esimerkkejä häiritsevästä käytöksestä ovat äänekäs puhe ja kovaääninen musiikki.
Mitä voit tehdä häiritsevälle käytökselle?
Jos naapurisi asuminen häiritsee sinua, on parasta ottaa yhteyttä kyseiseen naapuriin ja kertoa asiallisesti, mikä sinua häiritsee. Saattaa olla, ettei naapuri edes tiedä häiritsevänsä muita.
Jos häiriö jatkuu edelleen, sinun kannattaa ilmoittaa siitä lähettämällä sähköpostia vuokranantajalle Harry Schaumans Stiftelselle, info@hss.fi. Emme ota huomioon puhelimitse tai nimettömänä tehtyjä valituksia. Ilmoituksessa on mainittava, mistä naapurista ja häiriöstä on kyse, milloin häiriö on tapahtunut (päivämäärä ja kellonaika) sekä kuinka kauan häiriö on kestänyt. Kerro myös, jos olet jo ollut yhteydessä naapuriin.
Ilmoituksen jälkeen tutkimme asian. Otamme yhteyttä häiriön aiheuttajaan ja vaadimme häntä muuttamaan asuinkäyttäytymistään. Emme kerro häiriön aiheuttajalle, kuka teki ilmoituksen. Häiriön vakavuudesta ja tehtyjen häiriöilmoitusten määrästä riippuen voimme antaa häiriön aiheuttajalle kirjallisen varoituksen.
Jos häiriö jatkuu ilmoituksesi jälkeen, sinun on tehtävä uusi kirjallinen häiriöilmoitus. Tämän jälkeen voimme vuokranantajana tutkia mahdollisuutta irtisanoa häiritsijän vuokrasopimus.
Jos häiriö on erittäin vakava tai tilanne on uhkaava, sinun tulee tehdä ilmoitus poliisille.
HSS käyttää Kodia-järjestelmää vuokrasopimusten hallintaan. Sovelluksen voi ladata Androidille Google Play Kaupasta tai iOS:lle App Storesta. Sovellus löytyy nimellä Kodia. Käyttäjätunnus on vuokrasopimuksessa mainittu sähköpostiosoite. Saat sähköpostiisi ohjeet salasanan luomiseen. Jos vuokrasopimuksessa ei ole sähköpostiosoitetta, voit ilmoittaa sähköpostiosoitteesi HSS:lle saadaksesi käyttöoikeuden Kodia-sovellukseen.
Sovellus mahdollistaa vuokrasuhteeseen liittyvien asioiden sähköisen hoitamisen missä ja milloin tahansa.
Kodia-vuokraussovelluksessa voit
- Nähdä omat tietosi ja päivittää niitä
- Tarkastella vuokrasopimustasi
- Nähdä tulevat vuokrat sekä muut maksut
- Saada tiedotteita ja ilmoituksia
- Lähettää viestiä vuokranantajalle
- Löytää yleiset ohjeet sekä muut säännöt
- Irtisanoa vuokrasopimuksesi
Lisätietoa kiinteistöistä
KOY Kurtenia
Hovioikeudenpuistikko 11, 65100 Vaasa
BAB Solsidan i Vasa
Koulukatu 23 A, 65100 Vaasa
As Oy Vaasan Rantamylly
Koulukatu 4, 65100 Vaasa
FAB Österbottens Hus
Hietasaarenkatu 6, 65100 Vaasa
BAB Libris Vasa
Kauppapuistikko 23, 65100 Vaasa
BAB Folkhälsanhuset Wasa
Wasaborginkuja 4, 65100 Vaasa