Info för boende
På den här sidan hittar du information du behöver när du bor i våra fastigheter. Ifall du är på väg att flytta in hittar du råd och tips på den här sidan.
Har du en kran som läcker eller ett avlopp som är stockat? Då ska du meddela saken till oss så fort som möjligt.
…………………………….
Skolhusgatan 4 (BAB Strandkvarnen)
Skolhusgatan 23 (BAB Solsidan i Vasa)
Hovrättsesplanaden 11 (FAB Kurtenia)
Gör felanmälan här eller via appen Avaa.io
Vid brådskande ärenden: 029 1700 750 (24/7 dejour) / Vaasan Korttelihuolto Oy
…………………………….
Handelsesplanaden 23 (BAB Libris Vasa)
Sandögatan 6 (FAB Österbottens Hus)
Gör felanmälan här
Vid brådskande ärenden: 020 530 5700 (24/7 dejour, avgiftsbelagt nummer) / Are Oy
…………………………….
Wasaborgsgränd 4 (BAB Folkhälsanhuset Wasa)
Gör felanmälan här
Vid brådskande ärenden: 029 1700 750 (24/7 dejour) / Vaasan Korttelihuolto Oy
Dörröppningstjänsterna är avgiftsbelagda och faktureras kunden. Vid dörröppning krävs att vi kan identifiera personen som är i behov av tjänsten. Det betyder att du skall kunna visa upp identitetsbevis samt att det på dörren som skall öppnas står samma namn som på identitetsbeviset.
…………………………….
Om du bor på:
Skolhusgatan 23 (BAB Solsidan i Vasa)
Hovrättsesplananden 11 (FAB Kurtenia)
Wasaborgsgränd 4 (BAB Folkhälsanhuset Wasa)
Beställ dörröppning via NYQS Oy 0400-230 001
…………………………….
Om du bor på:
Handelsesplanaden 23 (BAB Libris Vasa)
Skolhusgatan 4 (BAB Strandkvarnen)
Beställ dörröppning via Securitas larmcentral 0600-13513
Dörröppningstjänsterna är avgiftsbelagda och faktureras kunden. Vid dörröppning krävs att vi kan identifiera personen som är i behov av tjänsten. Det betyder att du skall kunna visa upp identitetsbevis samt att det på dörren som skall öppnas står samma namn som på identitetsbeviset.
Hyresgästen ansvarar för underhållet av lägenheten. Som hyresgästen är du skyldig att omedelbart göra en felanmälan till fastighetens servicebolag om du upptäcker brister, slitna delar eller reparationsbehov.
Via felanmälan kan du också beställa sådana arbeten som du betalar själv.
Objekt/ Uppdrag | Utförs av | Betalare | Anmärkningar | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bolaget eller HSS | Hyresgästen | Bolaget eller HSS | Hyresgästen | Från fall till fall | |||
Flyttstädning | x | x | |||||
Städning och enklare underhåll under hyrestiden | x | x | |||||
Skyldighet att meddela om fel och brister | x | ||||||
Nycklar och lås | |||||||
Låsservice | x | x | |||||
Smörjning av låsen | x | x | |||||
Anskaffning av tilläggsnycklar (det är absolut förbjudet att göra egna kopior av nycklarna) | x | x | Meddela disponenten | ||||
Seriesättning av låset | x | x | Meddela disponenten | ||||
Installation och underhåll av säkerhetslås | x | x | Lämnas kvar vid flytt | ||||
Lägenhetens ytterdörr | |||||||
Smörjning av gångjärnen | x | x | |||||
Dörrtätningar | x | x | |||||
Reparation av dörren inklusive utrustning | x | x | |||||
Montering och underhåll av säkerhetskedja | x | x | |||||
Montering och underhåll av titthål | x | x | |||||
Fönster | |||||||
Fönstertätningar | x | x | |||||
Reparation av fönsterbeslag | x | x | |||||
Förnyande av fönstrets innerglas | x | x | |||||
Förnyande av fönstrets ytterglas | x | x | |||||
Reparation och målning av karmar och bågar | x | x | |||||
Reparation av balkonginglasning | x | x | |||||
Spjälgardiner | x | x | Lämnas kvar vid flytt eller återställer ytor | ||||
Tillbehör till gardinstänger | x | x | x | x | x | ||
Lägenhetens mellandörrar | |||||||
Smörjning av lås och gångjärn | x | x | |||||
Reparation av dörren inklusive utrustning | x | x | x | x | |||
Målning av dörrar | x | x | x | x | |||
Lägenhetens ytor (väggar, tak och golv) | |||||||
Målning och tapetsering | x | x | |||||
Målning och tapetsering som utförs av hyresgästen | x | x | |||||
Reparation av ytor i våtutrymmen | x | x | |||||
Reparation av bastupanel | x | x | |||||
Reparation och förnyande av golvmaterial | x | x | |||||
Fast inredning | |||||||
Målning och underhåll av inredningen | x | x | |||||
Förnyande av bastulavar | x | x | |||||
Uppvärmning | |||||||
Justering och reparation av värmeelementen | x | x | |||||
Luftning av värmeelementen | x | x | |||||
Ventilation | |||||||
Rengörning och sotning av kanalerna | x | x | |||||
Rengörning av frånluftsventilerna | x | x | |||||
Reparation och injustering av frånluftsventilerna | x | x | |||||
Rengöring av tilluftsventilerna | x | x | |||||
Byte av filter i lägenhetens egen ventilationsmaskin | x | x | |||||
Användning av lägenhetens ventilation | x | ||||||
Reparation och underhåll av ventilationsmaskiner | x | x | |||||
Rengöring av spisfläktens filter | x | x | |||||
Reparation av spisfläkten | x | x | |||||
Vatten och avlopp | |||||||
Rengörning av vattenkranarnas munstycken | x | x | |||||
Reparation och förnyande av vattenkranarna | x | x | |||||
Förnyande av duschslangen | x | x | |||||
Reparation och förnyande av WC-stol samt lavoar | x | x | Hyresgästen ersätter för skador hen själv har orsakat | ||||
Anslutning av diskmaskin. (Hyresgästen sörjer för uppbevarande av eventuell fast inredning samt dess återmontering) | x | x | Arbetet beställs av husets fastighetsservice | ||||
Anslutning av bykmaskin. (Hyresgästen sörjer för uppbevarande av eventuell fast inredning samt dess återmontering) | x | x | Arbetet kan beställas av husets fastighetsservice | ||||
Rengöring av stanklåsen | x | x | |||||
Rengöring av golvbrunnar | x | x | |||||
Hålla öga på ev. läckage samt meddela disponenten | x | x | |||||
Öppning av stockade avloppsrör | x | x | |||||
Elutrustning | |||||||
Förnyande av glödlampor | x | x | Hela vid flyttning | ||||
Förnyande av säkringar och glimtändare | x | x | Hela vid flyttning | ||||
Reparation av elutrustning | x | x | |||||
Montering av tilläggsantenn | x | x | Med lov från disponenten | ||||
Övriga tilläggsanslutningar | x | x | Med lov från disponenten | ||||
Förnyande av batterier (t ex i brandvarnare) | x | x | Lämnas kvar vid flytt | ||||
Reparation och förnyande av bastuugn | x | x | |||||
Förnyande av bastustenar | x | x | |||||
Rengöring av kyl-, frysskåpets kondensor | x | x | |||||
Avfrostning av kyl-, och frysskåp | x | x | Före flytt och uppsägning av elavtalet | ||||
Förnyande och montering av brandvarnare | x | x | Hyresgästen bekostar batterier | ||||
Underhåll och reparation av lägenhetens köksmaskiner | x | x | |||||
Balkong | |||||||
Reparation av vägg-, tak- och golvytor | x | x | |||||
Renhållning samt snöröjning | x | x | |||||
Terrass (lägenheter på marknivå) | |||||||
Renhållning samt snöröjning | x | x | |||||
Skötsel av eventuella planteringar | x | x | |||||
Övriga uteområden | |||||||
Bortplockning av hundavföring och dylikt | x | x | Djurets ägare ansvarar | ||||
Bortplockning av tobaksfimpar eller annat | x | x | Den som röker eller skräpar ner ansvarar | ||||
Snöplogning och sandning av parkeringsområde | x | x | |||||
Övrigt | |||||||
Hyresgästens hemförsäkring | x | x | Obligatorisk |
Hyran skall betalas den 5:e varje månad. Betalningsuppgifterna för betalningen av hyran hittar du i hyresavtalet. Referensnumret är det samma varje månad – kom ihåg att använda referensnumret för att betalningen skall riktas till rätt konto!
Vi rekommenderar att du gör ett e-fakturaavtal i nätbanken då den första hyran betalas. Efter det kommer en ny hyresfaktura in i nätbanken varje månad. Du kan också kontrollera dina kommande samt gjorda hyresbetalningar i mobilapplikationen Kodia.
Hyran höjs årligen i proportion till kostnadsindex för fastighetsunderhåll, om inte annat avtalats. Justeringstidpunkten är det datum som står inskrivet i hyresavtalet.
Enligt lagen har du som hyresgäst inte rätt att utföra ändrings- eller reparationsarbeten i lägenheten utan hyresvärdens tillstånd. Du behöver alltså vårt tillstånd till exempel för målning, tapetsering och ändring av den fasta inredningen.
Om du får tillstånd att utföra ändrings- eller reparationsarbeten i lägenheten bör vi skriftligt avtala om ersättning för arbete och material, innan arbetet utförs. Du bör också ge oss möjlighet att på en avtalad tid kontrollera de utförda arbetena.
Som hyresgäst får du sätta sin personliga prägel på lägenheten genom att sätt upp tavlor och hyllor på väggarna. Men kom ihåg att onaturligt många och stora borr- och spikhål kan räknas som onormalt slitage. Om du är osäker på vad du får göra, kontaktas oss på HSS.
Som hyresgäst är du skyldig att omsorgsfullt sköta om lägenheten och se till att alla som använder lägenheten iakttar fastighetens ordningsbestämmelser.
Harry Schaumans Stiftelse kräver att du som hyresgäst förbinder dig att teckna och behålla en hemförsäkring under hela den tid som du hyr lägenheten. Våra försäkringar ersätter inte din lösa egendom eller kostnaderna för eventuell tillfälliga bostad.
Kom ihåg att det inte är tillåtet att röka i lägenheten och inte eller på inglasade balkonger!
Underuthyrning
Med underuthyrning avses att huvudhyresgästen hyr ut en del av lägenheten som den själv bor i till en annan person. Du har rätt att ta en underhyresgäst om hyresvärden godkänner det.
Som huvudhyresgästen har du fullt ansvar för hyresbetalningen samt full ersättningsskyldighet för skador som underhyresgästen åsamkat lägenheten.
Uthyrning i andra hand
Med uthyrning i andra hand menas att du som huvudhyresgästen hyr ut hela lägenheten till en annan person. Du behöver hyresvärdens tillstånd för detta.
Också i det här fallet har du som huvudhyresgästen fullt ansvar för hyresbetalningen samt full ersättningsskyldighet för skador som underhyresgästen åsamkat lägenheten.
I bostadsfastigheter bor man tätt och därför kan det hända att du i din egen bostad kan höra andra boenderelaterade ljud från gården, trappuppgången eller grannbostäderna. Därför uppmuntras alla hyresgäster att ta hänsyn till andra.
Ljuden av normalt boende som kommer från duschen, toaletten eller från att tvätta är för det mesta normala boendeljud, likaså ljuden från barn som leker under vakna timmar och ljuden från normala rörelser i lägenheten och i trapphuset, oavsett tid på dygnet. Under den tid då tysthet råder i fastigheten (se den egna fastighetens ordningsregler), är det dock bra att du undviker att orsaka onödiga ljud i alla delar av fastigheten. Att orsaka höga ljud på natten måste alltså undvikas. Typiska exempel på ett störande boende är bråk med höga röster och hög musik.
Vad kan du göra vid störande boende?
Om grannens boende stör dig är det bäst att ta kontakt med den granne som det berör och sakligt berätta för den vad som är störande. Det kan vara så att grannen själv inte ens vet att hen stör andra.
Om störningen trots det fortsätter ska du anmäla det genom att sända en e-post till hyresvärden Harry Schaumans Stiftelse, info@hss.fi. Vi tar inte hänsyn till klagomål som görs per telefon eller anonymt. Ange i anmälan vilken granne det gäller, vad störningen handlar om och tidpunkten för händelsen (datum och tid) samt hur länge störningen har pågått. Berätta också om du redan har varit kontakt med grannen.
Efter anmälan kommer vi att utreda ärendet. Vi är i kontakt med den som orsakar störningen och kräver att den ändrar sitt boendebeteende. Vi berättar inte åt den som orsakar störningen vem som har gjort anmälan. Beroende på hur allvarlig störningen är och hur många störningsanmälningar som utfärdats kan vi ge en skriftlig varning till den som stör.
Om störningarna fortsätter efter din anmälan, ska du göra en ny skriftlig anmälan om störande boende. Efter detta kan vi som hyresvärden se över möjligheterna att säga upp hyresavtalet för den som stör.
Om störningen är mycket allvarlig eller om situationen är hotfull ska du polisanmäla.
Harry Schaumans Stiftelse använder systemet Kodia för att hantera hyresavtal. Ladda ner appen för Android från Google Play Store eller för iOS från App Store. Applikationen finns under namnet Kodia. Användarnamn är den e-postadress som anges i hyresavtalet. Ett e-postmeddelande med instruktioner om hur lösenordet skapas sänds till e-postadressen. Om det inte finns en e-postadress i hyresavtalet sänd e-postadressen till hyresvärden som ger tillgång till Kodia-appen. Kodia-hyresapplikationen möjliggör elektronisk hantering av ärenden när som helst och var som helst.
I Kodia-hyresapplikationen kan du
- Se och uppdatera egen information
- Hitta hyresavtalet
- Se framtida hyror samt andra betalningar
- Ta emot information och meddelanden
- Skicka meddelanden till hyresvärden
- Se allmänna instruktioner samt andra regler
- Avsluta hyresavtal elektroniskt
Mer info om våra fastigheter
FAB Kurtenia
Hovrättsesplanaden 11, 65100 Vasa
BAB Solsidan i Vasa
Skolhusgatan 23 A, 65100 Vasa
BAB Strandkvarnen i Vasa
Skolhusgatan 4, 65100 Vasa
FAB Österbottens Hus
Sandögatan 6, 65100 Vasa
BAB Libris Vasa
Handelsesplanaden 23, 65100 Vasa
BAB Folkhälsanhuset Wasa
Wasaborgsgränden 4, 65100 Vasa